خبر:صداي گوشخراش به كمك رانندگان خواب آلود مي آيد


    يك شركت دانماركي دستگاهي هشداردهنده عرضه كرد که با دريافت تحرکات غيرعادي خودرو، صداي گوشخراشي پخش و راننده خواب آلود را هوشيار مي كند. خواب آلودگي راننده ها يکي از دلايل مهم تصادفات جاده اي است که هر ساله در سراسر دنيا جان هزاران انسان را مي گيرد. خواب آلودگي رانندگان حرفه اي علت 20 تا 30 درصد اين تصادفات است. اين فناوري برتر مي تواند در کاهش نقش عامل انساني در تصادفات نقش داشته باشد. در تازه ترين ابتكار محققان، دستگاه هشداردهنده اي ساخته شده که با دريافت تحرکات غيرعادي خودرو، صداي گوشخراشي پخش مي کند. سرعت واکنش راننده در خاموش کردن اين صدا، نشان دهنده درجه هوشياري او است.
روزنامه ايران، شماره 4855 به تاريخ 11/5/90، صفحه 5 (دانش)

مقاله:يك لحظه خواب، يك عمر پشيماني!

نويسنده: سرهنگ محمدرضا مهماندار
يكي از عمده علل وقوع حوادث دلخراش جاده اي خستگي و خواب آلودگي است كه مي تواند متاثر از عوامل زير باشد:
    1- عدم استراحت كافي قبل از شروع رانندگي.
    2- استفاده از داروهاي خواب آور.
    3- ادامه رانندگي پس از فعاليت سخت و خسته كننده.
    4- داشتن برخي ناراحتي هاي جسمي و روحي.
    5- رانندگي در مسيرهاي مستقيم كه داراي شرايط يكنواخت جاده اي هستند.
    6- رانندگي پس از صرف غذا و در ساعات نيمه شب.
     خواب چيست
    خواب همانند بيداري بخش مهمي از زندگي ما را تشكيل مي دهد زيرا حداقل يك سوم زندگي انسانها در خواب سپري مي شود. هنگامي كه احساس به خواب رفتن به انسان دست مي دهد و شخص درحال به خواب رفتن افكارش دچار از هم گسيختگي شده و پيوستگي جريان تفكر در او از بين مي رود. به بيان ديگر پيش از آن كه فرد به خواب عميق فرو رود سطح هوشياري او كاهش يافته و عكس العمل هاي او نسبت به محرك هاي اطراف كند مي شود. البته بايد دانست آنچه كه تحت عنوان هوشياري از آن ياد مي شود توجه و تمركز كامل و آگاهي از رويدادهايي است كه در پيرامون ما اتفاق مي افتد. ترديدي نيست كه هوشياري كامل راننده نخستين و مهمترين شرط زندگي ايمن است.
    در يك فرد سالم كه از لحاظ جسمي و روحي در شرايط طبيعي به سر مي برد، خواب عمدا از يك الگوي طبيعي پيروي مي كند اما گاهي اوقات خواب الگوي طبيعي خود را از دست داده و به عبارت ديگر اختلالات خواب، بروز مي كنند.
    
   اختلالات خواب
    1- بي خوابي
    2-بدخوابي
    3- پرخوابي و خواب آلودگي
    به دليل ارتباط موضوع سوم با حوادث رانندگي به توضيح آن مي پردازيم:
    پرخوابي به دو نوع افزايش ميزان خواب در شب و خواب آلودگي روزانه دسته بندي مي شود.
    خواب آلودگي روزانه يكي از شايع ترين انواع اختلالات خواب است كه حدود 4 الي 12 درصد مردم جوامع مختلف گرفتار آن هستند. افرادي كه دچار خواب آلودگي روزانه هستند در معرض استرس هاي رواني مختلف، كاهش ميزان كارايي و فعاليت در محيط كار، افت تحصيلي و افزايش خطر سوانح و حوادث قرار دارند.
    
        خستگي و رانندگي هاي طولاني
    مطالعات انجام شده در سراسر دنيا خصوصاً بر روي رانندگان وسايط نقليه سنگين حاكي از آن است كه خواب آلودگي روزانه يكي از مهمترين و شايعترين عوامل موثر در وقوع تصادفات جاده اي است. به عنوان مثال مطالعه اي كه در سال 2009 در آمريكا بر روي رانندگان كاميونهايي كه مسافت هاي طولاني مي پيمودند، انجام شد، نشان داد كه 47 درصد از آنها در زمان رانندگي در طي روز دچار خواب آلودگي مي شوند.
    همچنين مطالعات نشان داده كه افراد نوجوان و بزرگسالان جوان نسبت به سالمندان به خواب بيشتري نيازمند هستند كه اين امر ناشي از ساختار شيميايي مغز افراد جوان مي باشد كه بايستي حداقل 9 ساعت در شبانه روز خواب داشته باشند در غير اين صورت دچار گيجي مي شوند.
    بررسي هاي انجام شده بر روي حوادث جاده اي بيانگر آن است كه تعداد زيادي از رانندگان كه دچار سوانح رانندگي شده اند بيش از 10 ساعت پياپي رانندگي كرده بودند. در واقع علت اصلي خواب آلودگي هاي زمان رانندگي، كم بودن ساعات خواب و بي خوابي هاي زياد پيش از رانندگي است به همين دليل قانون حداكثر زمان رانندگي در طول شبانه روز را براي رانندگان كاميونها و وسايل نقليه باربري معادل 10 ساعت و براي رانندگان ناوگان مسافربري معادل 8 ساعت در نظر گرفته است.
    در يك مثال مي توان اثر زيانبار خستگي و خواب آلودگي را در سوانح رانندگي تشريح نمود:
    زمان عكس العمل براي رانندگان عادي 6/0 ثانيه تعريف شده تا فرصت لازم را براي مقابله با عكس العمل داشته باشند. حال تصور كنيد راننده اي با سرعت حداقل 80 كيلومتر در ساعت در جاده رانندگي نمايد، يعني در هر ثانيه تقريباً 5/22 متر مسافت را طي مي كند كه با در نظر گرفتن عرض معابر برون شهري كه عمدتاً 5/7 متر مي باشند نتيجه برخورد با وسايل نقليه روبه رو يا گاردهاي حاشيه راه بدون هيچ گونه كنترلي از سوي راننده كه ناشي از خستگي و خواب آلودگي اوست، بسيار دلخراش خواهد بود. چرا كه در زمان كوتاه عكس العمل راننده، شرط اساسي هوشياري است.
   
    روزنامه كيهان، شماره 19992 به تاريخ 15/5/90، صفحه 7 (اجتماعي)

مقاله:بي خوابي و پرخوابي

نويسنده: سزاوار

بي خوابي، ناتواني در ايجاد يا حفظ تداوم خواب است، درصورتي كه وقت كافي براي خوابيدن موجود باشد. بي خوابي يك پديده شايع است و عوامل زيادي در بروز آن نقش دارند. بي خوابي يا گذرا و موقتي يا به صورت مزمن و طولاني است.
    بي خوابي را به دو نوع؛ 1- بي خوابي اوليه و 2- بي خوابي ثانويه تقسيم مي كنند. بي خوابي يا منشا فيزيكي دارد يا زمينه روحي و رواني.
    علل بي خوابي گذرا
    آلودگي صوتي و ديگر عوامل محيطي نظير بيش از حد گرم بودن يا سرد بودن اتاق خواب، تغيير مكان خواب، خوردن مقادير زياد چاي يا قهوه قبل از خوابيدن،استرس، غم و اندوه، داشتن يك امر مهم نظير امتحان، داشتن چك مهلت دار.
    1- بي خوابي اوليه؛ ناشي از اختلال عملكرد مكانيسم هاي خواب و مراكز خواب در ساقه مغز است و در مجموع بي خوابي اوليه نادرتر است.
    2- بي خوابي ثانويه؛ شايع ترين علل بي خوابي، عوامل زمينه اي هستند. علل زمينه اي موجب بي خوابي عبارتند از وجود بيماري هاي جسمي، درد، مشكلات روحي نظير اضطراب، افسردگي و مصرف بعضي از داروها و الكل
    بي خوابي مزمن
    بي خوابي كه بيش از يك ماه طول بكشد را بي خوابي مزمن مي گويند كه در زنان سالمند شايع تر است و به درمان دارويي مقاوم است.
    عوامل محيطي تداخل كننده يا خواب طبيعي عبارتند از گرما، سرما، سروصدا، نور، حركت بيش از حد فرد همخواب، خوابيدن در محيط ناآشنا، احساس ترس و خطر. افراد دچار اضطراب در شروع به خواب رفتن دچار مشكل هستند. افراد افسرده مشكلي در به خواب رفتن ندارند ولي حدود 4-3ساعت زودتر از موعد مقرر بيدار شده و ديگر به خواب نمي روند. فشارهاي روحي و شكست هاي زندگي سبب بي خوابي گذرا مي شوند.
    ادراك نادرست از خواب
    برخي افراد تصور مي كنند خواب كافي ندارند و مدعي هستند كه اصلاً هيچ شبي خواب خوب ندارند ولي بررسي ثبت منحني خواب شبانه يا پلي سومنوگرافي در كلينيك خواب نشان مي دهد كه اين افراد خوابي با ساختار طبيعي دارند و مراحل خواب شان عادي است.
    اين افراد ادراك نادرست از حالت خواب دارند و بايد بدانند كه مدت زمان خواب افراد متفاوت است و يك فرد با 4-3ساعت خوابيدن، روز بعد كاملاً سرحال است و فرد ديگر با 8-7 ساعت خوابيدن هنوز خوش خواب است و بدش نمي آيد كه باز بخوابد. از نظر فيزيولوژيك حداقل خواب كه سبب تامين نيازهاي فيزيولوژيك بدن مي شود 4ساعت است.
    درمان بي خوابي شامل دو قسمت است؛ الف- رعايت بهداشت خواب 1- در طول روز از خوابيدن خودداري شود. 2- قبل از خواب ورزش و كار بدني سنگين نشود، هنگام غروب قدم بزنند. 3- از خوردن غذاهاي سنگين در شب و صرف محرك هاي سيستم عصبي يا داروهاي آرام بخش قبل از خواب پرهيز شود. 4- سعي شود زمان خوابيدن و برخاستن از خواب ثابت باشد. 5- از اتاق خواب صرفاً براي خوابيدن استفاده شود. 6- اتاق خواب آرام، خنك و تاريك و داراي پنجره باشد. 7- از انجام كارهاي فكري شديد و كار طولاني با كامپيوتر قبل از خواب احتراز شود. 8- لباس خواب راحت و فراخ باشد.
    ب- درمان دارويي
    - استفاده از داروهاي خواب آور بايستي براي مدت كوتاهي باشد زيرا سبب وابستگي، خواب آلودگي در روز بعد و افت عملكرد درسي و شغلي و اجتماعي مي شود.
    - يك داروي خواب آور مناسب دارويي است كه سبب تسهيل در شروع خواب و حفظ تداوم خواب شده و موجب خواب آلودگي در روز بعد نشود.
    - در مبتلايان به درد همراه داروي خواب آور از داروهاي ضد درد و مسكن نيز استفاده مي شود.
    - در افراد دچار افسردگي و بيماران مبتلابه بي خوابي اوليه از داروهاي ضدافسردگي سه حلقه اي استفاده مي شود.
    پرخوابي روزانه
    در مقايسه با بي خوابي شيوع كمتري دارد. پرخوابي روزانه يك علت مهم حوادث محيط كار و تصادفات جاده اي است. ارتباط پرخوابي با اختلالات عصبي رواني بايستي مدنظر باشد.
    پرخوابي به دو نوع اوليه و ثانويه تقسيم مي شود؛
    - پرخوابي اوليه يا ناركولپسي
    حالتي است كه بيمار با وجود اينكه كمبود خواب نداشته، گرايش شديدي به خوابيدن دارد. قادر نيست جلوي اين خواب را بگيرد. بيمار ممكن است روزانه چندين نوبت درحالي كه سركلاس درس يا در جلسه سخنراني نشسته يا مشغول تماشاي تلويزيون يا درحال گفت وگو با ديگران است يا در هنگام رانندگي احساس سنگيني پلك ها كند و چشم هايش بسته و عضلاتش شل شود و به خواب برود، مدت اين خواب بيشتر از 15دقيقه طول نمي كشد و شخص با تحريك لمس يا قطع شدن صداي گوينده بيدار مي شود.
    - پرخوابي روزانه ثانويه
    علل؛ كم كاري تيروييد، چاقي، آپنه خواب (قطع موقت تنفس هنگام خواب)، محروميت از خواب يا ناكافي بودن خواب شبانه.
    روزنامه كيهان، شماره 19994 به تاريخ 17/5/90، صفحه 7 (خانواده)

خبر:كاهش 15درصدي تلفات جاده اي با اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي

جانشين پليس راهور كشور خبر داد
جانشين پليس راهور كشور گفت: در مدت كوتاهي كه از اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي كشور مي گذرد، اين قانون تلفات جاده اي را به 15درصد كاهش داده است.
    سرتيپ «تقي مهري» در ديدار با فرماندهي انتظامي استان زنجان، نقش پليس را در صحنه تصادفات نقش فرماندهي خواند و افزود: قانون جديد راهنمايي و رانندگي به پليس عزت و افتخار داد و اين امكان را فراهم كرد تا از فرصت طلايي پيش آمده استفاده كند.
    وي، زنجان را يكي از استان هاي برتر و موفق در زمينه كاهش تصادفات درون و برون شهري در سال گذشته اعلام كرد و گفت: براساس بررسي هاي به عمل آمده پارسال زنجان در كنترل حوادث جاده اي كشور نقش خوبي ايفا كرده است.
    مهري، خاطرنشان كرد: استان زنجان در يك شاهراه بزرگ غرب به مركز و جنوب شرق كشور نقش بسزايي دارد.
    جانشين پليس راهور كشور، به عوامل مهم تصادفات جاده اي اشاره كرد و گفت: جاده، انسان و وسيله نقليه سه عامل مهم در وقوع تصادفات جاده اي هستند كه پليس به آنها بعنوان موضوعات اصلي مي پردازد.
    مهري تاكيد كرد: تصادفات بايد به صورت مستمر مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و براساس نتايج تجزيه و تحليل ها اقدام شود.
    جانشين راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي كشور اظهار اميدواري كرد كه ميزان وقوع تصادفات بيش از گذشته كاهش يافته و شاهد حتي مرگ يك نفر از هموطنانمان در اثر حوادث رانندگي نباشيم.
    وي در ادامه افزود: در مدت كوتاهي كه از اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي در كشور مي گذرد شاهد كاهش 15درصدي كشته ها بوده و مجروحان تصادفات نيز بصورت چشمگيري كاهش يافته است.
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 19997 20/5/90 > صفحه 15 (حوادث)